Sunday 13 April 2008

Διαστημικό Λεωφορείο


Απίθανες φωτογραφίες από την προετοιμασία εκτόξευσης του Διαστημικού Λεωφορείου

Space Shuttle Processing: Rarely Seen By The General Public


Και μερικά video

Εκτόξευση

Fly around after undocked

Προσγείωση


Από Βικιπαίδεια - Διαστημικό Λεωφορείο:

Το διαστημικό λεωφορείο είναι ένα μερικώς επαναχρησιμοποιούμενο σύστημα εκτόξευσης που αποτελείται από τρία κύρια συγκροτήματα: το επαναχρησιμοποιήσιμο τροχιακό όχημα (Orbiter Vehicle-OV), την εξωτερική δεξαμενή καυσίμων(External Tank-ET) και δύο επαναχρησιμοποιήσιμους πυραύλους στερεών καυσίμων (Solid Rocket Boosters-SRBs.

Το τροχιακό όχημα μοιάζει με ένα αεροπλάνο με διπλή πτέρυγα δέλτα.

Η εξωτερική δεξαμενή (External Tank-ET) περιέχει 2.025 εκατομμύρια λίτρα υγρού υδρογόνου και υγρού οξυγόνου, τα οποία προωθούνται προς καύση στις κύριες μηχανές και αποτελούν τα καύσιμα του διαστημικού λεωφορείου. Απορρίπτεται 8,5 λεπτά μετά την εκτόξευση, σε ύψος 111 χλμ και έπειτα καίγεται κατά την επανείσοδό της στην ατμόσφαιρα.

Οι πύραυλοι στερεών καυσίμων (Solid Rocket Boosters-SRBs) παρέχουν περίπου το 83% της ώθησης του οχήματος στην εκτόξευση και κατά τη διάρκεια των πρώτων σταδίων της ανόδου. Απορρίπτονται δύο λεπτά μετά την εκτόξευση σε ένα ύψος περίπου 45,7 χλμ, κατόπιν ανοίγουν τα αλεξίπτωτά τους και προσθαλασώνονται στον ωκεανό. Καθώς έχουν την ικανότητα να επιπλέουν, ανακτώνται και ετοιμάζονται για την επόμενη χρήση τους.

Η προσγείωση του διαστημικού λεωφορείου είναι αρκετά ευαίσθητη διαδικασία, καθώς το σκάφος δεν χρησιμοποιεί κινητήρες κι έτσι έχει μόνο μια ευκαιρία για προσέγγιση/προσγείωση.
Το σκάφος ξεκινά την επανείσοδό του στην ατμόσφαιρα πυροδοτώντας τους κινητήρες OMS σε διεύθυνση αντίθετη με την τροχιακή του κίνηση για περίπου τρία λεπτά. Η επιβράδυνση από την πυροδότηση μεταφέρει το περίγειο της τροχιάς μέσα στην ατμόσφαιρα. Η πυροδότηση των κινητήρων γίνεται περίπου στην αντίθετη πλευρά του πλανήτη από την τοποθεσία προσγείωσης.
Το όχημα αρχίζει ουσιαστικά να μπαίνει στην ατμόσφαιρα σε ύψος περίπου 120 χιλιομέτρων, με ταχύτητα 25 Mach (8,2 km/s). Το σκάφος πετά με το ρύγχος υψωμένο σε κλίση 40 μοιρών με την οριζόντιο, κάτι που εξασφαλίζει τη μέγιστη επιβράδυνση σε συνδυασμό με την ελάχιστη θέρμανση από την τριβή με την ατμόσφαιρα.
Μετά από αυτή τη φάση, το σκάφος μειώνει κι άλλο την ταχύτητά του εκτελώντας ελιγμούς σχήματος S πριν την τελική προσέγγιση.
Στην κατώτερη ατμόσφαιρα το σκάφος πετά ουσιαστικά σαν ανεμόπτερο, εκτός του πολύ μεγαλύτερου ρυθμού καθόδου (3 χιλιόμετρα το λεπτό). Το όχημα ξεκινά τη φάση προσέγγισης και προσγείωσης σε ύψος τριών χιλιομέτρων, σε απόσταση δώδεκα χιλιομέτρων από το διάδρομο προσγείωσης.

6 comments:

mtryfo said...

"Θα επιδιώξουμε να οργανώσουμε βραδιά κοινού, πάλι στο Ιτς Καλέ, για την Τρίτη 29 Απριλίου 2008."
...................

ας ελπίσουμε ότι αύριο θα έχετε τον καιρό σύμμαχο...

Unknown said...

Η συννεφιά δεν επέτρεψε εχθές 29.04.08 την παρατήρηση από το Ιτς Καλέ στα Ιωάννινα.
Τα έχουν αυτά οι βραδιές κοινού, όπου πρέπει να τις προγραμματίσεις πιο πριν και να ενημερώσεις τον κόσμο.
Επιμονή χρειάζεται και όλα θα γίνουν !!

doctor said...

Πόσο κάνει το εισιτήριο για το ...λεωφορείο;;;;;;;

Πολύ "φεύγα", πολύ ...στέρεο νόβα ποστ.

doc

Unknown said...

Το αρχικό link δεν λειτουργεί, τις φωτογραφίες μπορείτε να βρείτε στο:

http://www.popgive.com/2008/04/space-shuttle-processing-rarely-seen-by.html

Mic.Lefantzis said...

Πολύ ωραίο και ενδιαφέρον. Θα διευκολύνει την εργασία μου για τα διαστημικά λεωφορεία.

Unknown said...

Χαίρομαι για τη διευκόλυνση Μ.Δ.Λ
:-)

Ενημερωτικά υπήρξε και Σοβιετικό Διαστημικό Όχημα το Buran εδώ

Το οποίο μεταφέρθηκε εδώ στο Technik Museum Speyer και είναι επισκέψιμο !!